Close

Vice výsledků

Generic selectors
Přesná shoda
Vyhledat v názvu
Vyhledat v anotaci
Post Type Selectors
product
Filtrovat dle žánru
Ohlasy médií

Vápenka

Thomas Bernhard

299 

Ve svém třetím delším prozaickém díle z roku 1970 představuje Bernhard postavu Konráda a jeho manželku upoutanou na kolečkové křeslo. Konrád před lety zakoupil opuštěnou vápenku kdesi v Rakousku a uchýlil se do ní proto, aby získal klid nezbytný pro sepsání studie o sluchu, „nejfilozofičtějším ze všech orgánů“, o niž se již více než dvacet let neúspěšně pokouší.

Není skladem

Katalogové číslo: 8072601490 Kategorie: Překladatel: Tomáš Dimter
Originální název: Das Kalkwerk
Počet stran: 316
Typ vazby: vázaná
Rok vydání: 2005
ISBN: 80-7260-149-0

Ve svém třetím delším prozaickém díle z roku 1970 představuje Bernhard postavu Konráda a jeho manželku upoutanou na kolečkové křeslo. Konrád před lety zakoupil opuštěnou vápenku kdesi v Rakousku a uchýlil se do ní proto, aby získal klid nezbytný pro sepsání studie o sluchu, „nejfilozofičtějším ze všech orgánů“, o niž se již více než dvacet let neúspěšně pokouší. Společně se svou ženou se ve vápence zabarikáduje, izoluje se od okolního světa a připravuje se na sepsání epochální práce; ale čím víc se na ni koncentruje, chce ji konečně dostat z hlavy na papír, tím více se od ní vzdaluje. V psaní ustavičně troskotá, a tak se jako poslední akt, jenž může (nejen jeho) životu dát smysl, jeví smrt: o Vánocích, v den narození Spasitele, Konrád svou ženu zastřelí. O dva dny později nalezne policie promrzlého muže ve vyschlé žumpě; Konrád se nechává bez odporu odvést.

Román Vápenka je „hledáním příčin“ této smrti, příčin ztroskotání psaní, ale obsahuje také témata deprimujícího dětství, nesnesitelné každodennosti nebo děsivé idyly, kterou představuje vápenka i její obyvatelé. Konrád a jeho žena jsou pro Bernharda typickými protiklady: on dává přednost Kropotkinovi, tedy politice, ekonomii a činu, ona Novalisovi, tedy poetické existenci a kontemplaci; Konrádovo postižení duševní je protipólem tělesného postižení jeho manželky.

O Konrádově světě se přitom dozvídáme z vyprávění zástupce životní pojišťovny, který skládá Konrádovy výroky z hospodských tlachů, několika osobních setkání a hlavně ze svědectví dvou správců, kteří měli ke Konrádovi nejblíže a z jejichž vyprávění je možné – alespoň částečně – rekonstruovat, co se vlastně ve vápence stalo.

Další informace

Autor

ISBN

Rok vydání

Překladatel

Pořadí vydání

Typ vazby

Počet stran

Originální název

Edice

Autor

Thomas Bernhard

Rakouský spisovatel a dramatik Thomas Bernhard (1931–1989) je všeobecně považován za jednoho z nejvýznamnějších poválečných německy píšících autorů. Svými díly nezřídka vzbuzoval kontroverze. Ve své zemi byl často označován jako „káleč do vlastního hnízda“, v cizině je velmi oceňován. Bernhardovo dílo je prostoupeno pocity pramenícími z opuštěnosti (v dětství i mládí) a nevyléčitelné choroby, viděním smrti jako základní součásti života. V České republice vycházelo dlouhodobě v nakladatelství PROSTOR, které vydalo celkem dvacet dva titulů: komedii Staří mistři (1994, 2004, 2016), prózy Wittgensteinův synovec (1996, 2005), Beton (2001, 2004), Tři novely (2. vyd. Moušlování a jiné prózy, 2000, 2008), Ztroskotanec (2002, 2009), Imitátor hlasů (2002), Ano (2004), Chůze (2005), Vápenka (2005), Konzumenti levných jídel (2006), Na výšinách (2009), Velký, nepochopitelný hlad (2010), Události a jiné prózy (2011), soubor povídek Je to komedie? Je to tragédie? (2003, 2008), romány Korektura (1998, 2009), Vyhlazení (1999, 2014), Rozrušení (2004), Mráz (2007), Mýcení (2009), výbor z básnické tvorby Soumrak duší (2001), komentáře k udělení významných literárních ocenění Moje ceny (2009) a svazek Bernhardových řečí, rozhovorů a fejetonů Pravdě na stopě (2013).